יום שני, 29 בינואר 2018

קפיצה לעידן הקרח - הקרחונים המתנפצים

עולים לטיסה פנימית לאל קלאפטה, עיירת קיט – מרחוק נראית קצת כמו איזה ישוב נידח במדבר - שוכנת על גדות אגם ארחנטינו הכחול, שבולט על צבעו החום של המדבר.
המלון שלנו נמצא בקצה העיירה על גבעה שממנה ניתן לתצפת על כל העיירה.
אל העיירה יורדים בשאטלים. הסתובבנו בעיירה ו"תפרנו" אותה היטב. (כולה שניים וחצי רחובות).
השהייה באל קלאפטה מהווה בסיס ליציאה לשתי שמורות הטבע באל צ'לטן ולאחר מכן בטורס דל פאינה.


קלאפטה  - אופסולה אסטנסיה קריסטינה - קלאפטה
מסתבר שהכל פה דורש נסיעות של שעתיים שלוש לכל אתר. אצלנו זה כמו לנסוע לאילת...ודורש התארגנות ותכנון מוקדם.
נסענו ושטנו בספינה – עוד שעתיים... ואז העלו אותנו על ג'יפים קצת כמו בקר בהסעה, וכשהגענו לנקודה מסוימת פרקו אותנו מהג'יפים ואז התחלנו ללכת ולטפס.
האמת שקצת קיטרתי על התנאים אבל כל זה היה שווה במיוחד בשביל מה שהתגלה לנגד עינינו.
נוף וטבע מרהיב. הלכנו בתוואי שטח שהרגיש כמו על הירח. מין שממה שהמסלול עובר על לבה שהתמצקה ובתוכה כל מיני עצמות ומאובנים, לבין סלעים שצבועים בצבעים עזים של מינרלים ואז פתאום מגיעים למצוק שמעברו השני רואים את הקרחון – אופסולה (נשמע יידיש).
הקרחונים נראים כמו נהרות עצומים קפואים, אבל הם לא, אלו הם שלגים שירדו באנדים וקפאו וברבות השנים, בשל הלחץ התמצקו והם גולשים מטהאל מימי האגם, כמו נהר קפוא. שם הם נמסים בהתנפצויות לתוך המים.
משם חזרנו בג'יפים לחוות אסטנסיה כריסטינה, על שם בתם של המייסדים, זוג אנגלים שחשבו שימצאו פה זהב והקימו בשלהי המאה ה19 את החווה הנידחת הזו.




פריטו מורנו, הקרחון המתנפץ
הפעם נסענו לשמורת הקרחונים, ה"פריטו מורנו", המתנשא לגובה של 70 מטרים מעל פני אגם ארחנטינו וגושי קרח ניתקים ממנו ונופלים ברעש אדיר לתוך מימי האגם הקפואים. מחזה מרעיש ומרשים!
ראשית לקחנו שיט כדי להתקרב לתופעה ולחזהת בקרחון בגובה העיניים, ולאחר מכן הלכנו במין שבילים מסודרים וטרסות לצפות בקרחון מכל מיני נקודות תצפית. מכל נקודה הצבעוניות משתנה ואתה רואה משהו שונה, זה מחזה שאפשר לצפות בו שעות ארוכות בלי להשתעמם.


איך שהגענו שמענו קול נפץ אדיר חת'כת קרחון נפלה ולא חיכתה לנו. לאחר מכן חיכינו שעתיים בהיכון לנפילות של פיסות קרח מהחומה. ואכן מידי פעם נופלת פיסת קרח וצונחת ברעש אדיר.
כעת גם דוד וגם אני הבנו את מקורות ההשראה לסרטים שאנחנו אוהבים.


דוד הבין מהיכן לקוחה החומה של משחקי הכס ואני הבנתי מה מקור ההשראה של עידן הקרח.

זה נראה כאילו הגיע איזה קוסם ובמטה קסם + מילת קוד הפך את כל הנהר השוצף הזה לקרח.

שטח עצום בגודלו נראה כמו שדה טרשים, גבישי, הררי עם סלעי קרח בגוונים לבן כחול. מדהים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה